Enkele recente sculpturen.

uit 2008 tot 2024 (klik op de afbeelding om het werk groter te bekijken)
stuur een bericht naar de kunstenaar

Onthulling

2024

De vorm was verhuld door vuil en oneffenheden, die hoefde ik alleen maar weg te halen om hem te onthullen.

Staart 2024

2024

Kleine sculptuur, 9 cm hoog, albast, onteent zijn naam aan het uitsteeksel

Continuum

2024

Een klein stukje albast uit Toscane, Italiƫ, getransformeerd tot deze abstracte sculptuur

Waakzaam

2024

Nog een klein marmeren beeldje. De titel verwijst naar de suggestie die het beeldje oproept.

Vriendelijk Gezicht

2024

Dit kleine beeldje is gemaakt van een reststukje hardsteen. In de vorm tekende zich een gezicht af, die vorm is gestileerd uitgewerkt.  

Oog

2024

Dit kleine beeldje is gemaakt van een reststukje marmer. De vorm van het beeldje is grotendeels hetzelfde als de aanvangsvorm, het gat in het centrum is de meest radicale ingreep. In de vorm vond ik beweging die ik heb proberen te versterken.

Kop

2024

Een bewerkte lavasteen uit IJsland, gevonden bij de Selfoss waterval.

Gehoorgang

2024

Vrije vorm, marmer

Kruislings

2023

Zittende figuur met gekruiste armen.

Beest 2023

2023

Deze marmeren sculptuur combineert strakke en vrije vormen die elkaar verdragen en versterken.

Omdraai

2023

Van het project Teresiakerk Apeldoorn was nog een stuk over met een bijzondere breuklijn in dfe vorm van een buitenstekend dun fragment met een fraai breukvlak. Het was de inspiratie voor de uiteindelijke sculptuur waarin het fragment een dominerende rol speelt.

Vreugde

2023

Een klein beeld van marmer dat de emotie Vreugde uitdrukt

Torso

2023

Een kleine torso van Essenhout, 18 cm hoog

Krul 2023

2023

Een klein beeld van marmer, 24 cm hoog, abstract van vorm, een vorm die zich aandiende in het brok marmer waarmee ik aan het werk ging.

Figuur 2023

2023

Een klein beeldje, gemaakt uit een reststukje marmer, met een sprekend verloop van aders en kleuren.

Godin

2023

Een beeld gemaakt van het hout van een Amerikaanse spar die bij ons in de buurt werd geveld en waarvan ik een flink stuk mocht gebruiken. Na ongeveer een jaar ben ik begonnen te hakken, het bleek vol insectengangen te zitten, nadat die waren weggehakt bleef een ruw vorm over die de basis werd voor het beeld. Ik heb de vorm verder uitgewerkt en heb die de naam godin gegeven. Het hout bleek lastig te bewerken, omdat het haaks op de draad vlug breekt en omdat het brede groeiringen heeft die verlopen van hard naar zeer zacht. Hierdoor was het oppervlak moeilijk glad te krijgen.

Vleugels

2022

Uitkragingen geven de suggestie van dynamiek, de dikte van het mermer is teruggebracht tot enkele millimeters.

Bloem

2022

Een eenvoudige vorm wordt doorbroken door lijnen en volumes naar het voorbeeld van de natuur.

Paar

2022

Twee kleine stukjes hardsteen, gescheiden en toch een ruimtelijke eenheid.

Ins en Outs

2022

Een beeld van springstone, strak geometrisch doorbroken met golvende curven

Jongeling

2021

Jongeling, naakt, 42 cm

Torso

2021

Een kleine torso van azobé, hoog 19 cm

Spiegeling

2021

Bij deze sculptuur is de onderzijde een afspiegeling van de bovenzijde, met op detailniveau enkele verschillen. Het beeld is van eiken.

Bespiegeling

2021

Een in zichzelf gekeerd persoon, zijn brein vervuld van bespiegelingen. Gemaakt van rood Sudanees marmer.

Drijven

2021

Klein beeldje van speksteen op een houten sokkel, ontstaan vanuit de vorm van de oorspronkelijke steen. De uiteindelijke vorm doet mij denken aan een drijvend object.

Handgreep

2021

2 handen die elkaar om de arm grijpen, afgebeeld in wit marmer, de sokkel is van graniet

Monument

2021

Twee samengevoegde stukjes albast en een voetplaat van graniet vormen een abstracte compositie met de uitstraling van een monument.

Binnenruimte

2021

Een kleine marmeren sculptuur, van buiten een facetten vorm, van binnen een vrije ruimtelijke vorm.

Symbiose

2021

Een houten beeld (Douglas) waarin veel aspecten samenkomen in symbiose

Geluk

2020

Een ontspannen manvorm van puur wit Italiaans marmer

Welkom

2020

Begonnen als een zeer gecompliceerd stuk olijfhout waarin ik zocht naar een vorm en resulterend in huidige vor. De vorm inspireerde mij om een persoon af te beelden die zijn bezoeker(s) welkom heet. Zoals gebruikelijk voor mijn werk is het het resultaat van een dialoog tussen mij en het materiaal.

Vereniging 2020

2020

Een kei van graniet, omgevormd tot een zachte vorm vol emotie.

Golven 2020

2020

Kleine sculptuur van albast, waarbij het grootste deel van de steen onbewerkt is gebleven, het bewerkte deel vult de ruimte op aan de bovenzijde. De interpretatie is geheel aan de beschouwer, de titel is slechts een hint.

Zitten 2020

2020

Geef zelf je eigen titel aan dit werk, dat is ontstaan vanuit de oorspronkelijke steen, ik kwam op Zitten omdat je er een zittend persoon in kunt zien, maar het kan ook heel anders geïnterpreteerd worden. Gemaakt van serpentijn.

Beweging 2020

2020

Speksteen. De vorm is geheel geïnspireerd op de vorm van de oorspronkelijke steen, de titel is er op het laatst aan toegevoegd.

Verstrengeling 2020

2020

Deze sculptuur is geheel uit de steen ontstaan zonder vooropgezet plan. Er ontwikkelde zich een vorm van verstrengelde bewegingen, zonder deze precies te vertalen naar herkenbare vormen. Het is aan de beschouwer ze voor zichzelf te interpreteren.

Walvis 2020

2020

Kleine sculptuur, 13 cm hoog, expressie van beweging, albast

Gebaar 2020

2020

Omgewerkte sculptuur van mijn oudere werk Argument. Berkehout gebeitst.  

Toenadering 2020

2020

Twee vormen tegenover elkaar die elkaar naderen en daarmee een spanning oproepen. De vormen zijn gelijksoortig en toch verschillend.

Jongeling 2020

2020

Klein beeld, teak, 16 cm hoog, eenvoudige pose

Sjamaan 2020

2020

Het beeldje Samaan ontstond uit een klein blokje mahoniehout, beginnend met een enkele insnijding. Van daaruit groeide een verdeling in blokken die uiteindelijk werden geïnterpreteerd tot een mystieke figuuur.

Verbinding 2019

2019

Uit een plat stukje teakhout ontwikkelde zich een deels abstract koppel.

Boot 2019

2019

Dit beeld van roze albast onstond geheel vanuit de ruwe vorm. Toen het klaar was zocht ik naar een passende titel, uiteindelijk werd het Boot.

Figuur 2019

2019

Een klein beeldje van jade

Torso 2019

2019

Een torso is eigenlijk altijd een gesloten blok, zo is deze ook begonnen. Maar hij is gehakt uit albast en dat is lichtdoorlatend en dat schept een conflict. Daarom besloot ik de massiviteit en de lichtdoorlatendheid te doorbreken. Het gat ontstond in het zachte deel van de tors, hierdoor worden de delen eronder en erboven extra geaccentueerd.

Overhang

2019

Een abstracte vorm die naar eigen inzicht geinterpreteerd kan worden. De naar voren overhellende vorm was de inspiratie voor de naam.

Last

2019

Last toont een ranke figuur die een enorm gewicht moet torsen. Het is een beeld van tegenstellingen: grof tegenover fijn, zacht tegenover hard, onverschillig tegenover gevoelig. Het beeld is ontstaan vanuit het gevoel, zonder vooropgezet plan.

Hersenspinsel

2019

Hersenspinsel is ontstaan toen de vorm die zich in de stam ontwikkelde deed denken aan kronkelend hersenweefsel, dat paste goed bij het gevoel dat het beeld bij mij opriep: uit de diepten van het bewustzijn opkomend.

Samenscholing

2018

Een kleine sculptuur, samengesteld uit 4 geabstraheerde figuren die zijn gerangschikt als een groep die samnschoolt.

metamorfose

2018

Een grafmonument met naaktheid als thema, vandaar het opschrift: "naakt geboren, nu in paradisum". Het thema wordt verbeeld door twee figuren, de een liggend, aards en figuratief, de ander oprijzend en vergeestelijkt. Gemaakt in opdracht van, en bestemd voor, een Belgische pastoor.

Koppen

2018

De sculptuur Koppen is gehakt uit teakhout, het resultaat is behandeld met teakolie. De naam is toegekend toen het het stuk klaar was, het was een van mijn impressies, maar het heeft ook iets weg van een bootje met mensen, of van een gesprek.

Hulpeloos 2018

2018

De sculptuur is van Whamani Verde uit Zimbabwe. De vorm diende zich tijdens het bewerken aan en inspireerde mij tot de titel Hulpeloos.

Kijk

2018

Twee marmeren stenen uit de rivier in Seravezza, Italië, vormen de basis van deze sculptuur, de ene puur wit, de ander grijzig. De bovenste, witte steen is vanaf drie kanten doorboord op plekken die zich al in de door de rivier gevormde steen aftekenden, de onderste steen fungeert als drager en houdt een oogje in het zeil.

Ontvankelijk

2018

Het marmeren beeldje Ontvankelijk is in wezen abstract, maar geeft de suggestie van een liggende menselijke gestalte, een vrouwenfiguur, die zich openstelt voor haar omgeving. Zoals bij veel van mijn werk is dit beeld zonder vooropgezet idee ontstaan en is de interpretatie achteraf.

Rising

2018

Rising is een teakhouten beeld op een sokkel van hardsteen waarin het dynamisch oprijzen, zoals een slang of een erectie, wordt uitgedrukt, met de spanning die daarmee gepaard gaat.

Hallo

2017

Een klein sculptuurtje van albast uit de buurt van Volterra, Italië, met als onderwerp aan zwaaiend mannetje.

Muzikant

2017

De sculptuur van marmer, 31 cm hoog, heeft een vorm die associaties oproept naar muziek en de uitvoerders daarvan. Het marmer is wit Statuario met een sokkel van Dolomiet.

Beweging

2017

Deze 1 - 2 cm dunne Onyx steen begon zijn leven als afgebroken stuk van een eerdere sculptuur, het breukvlak is nu de achterkant van de nieuwe sculptuur. De diagonale tekening komt overeen met die van de eerdere sculptuur Cirkel, en diende als uitgangspunt voor de ontwikkelde vorm.

Cirkel

2017

Cirkel is een sculptuur van Onyx op een sokkel van Hardsteen. De naam is vaag gehouden, omdat de sculptuur zich leent voor verschillende interpretaties door de toeschouwer.

Torso 2017

2017

Kleine sculptuur van Heliotroop (Bloodstone) op een basis van Dolomiet. De oorspronkelijke vorm van de (zeer harde) steen is bewaard gebleven, met alleen kleine aanpassingen resulterend in een tors.

Lopen

2017

Lopen is een sculptuur gemaakt van een klein stukje Apatiet uit de Verenigde Staten door een spontane bewerking waarbij zich vrij snel een vorm aftekende die bij de maker de suggestie van Lopen opwekte.

Versteend Leven

2017

Versteend Leven is een sculptuur vervaardigd van een stukje versteend hout. Het versteende hout is zoveel mogelijk intact gelaten, de ingrepen halen er een vorm uit die beoogt de beschouwer toegang te geven tot het leven dat in de steen is gevangen.

Flying Object

2017

Flying Object is een combinatie van een kom die wordt gevormd door twee wit marmeren blokken waarbinnen zich een object bevindt van kleurrijk onix. De combinatie rust op een basis van graniet.

Bassist

2017

Kleine sculptuur van wit marmer, gemaakt zonder bedoeling vooraf en resulterend in een vorm die bij mij referenties oproept van een muzikant die de bas bespeelt.
 

Klem

2017

Sculptuur van het harde kwartsiet, een ruwe steen uit Noorwegen met een mooie eigen vorm die ik heb proberen te versterken met een uitholling.

Penetratie

2017

De steen, zwart albast, is afkomstig van een eerder beeld dat was gebroken. Vanuit de overgebleven dunne vorm ontwikkelde zich een schil doorboord door een andere vorm. Het zou een spermacel kunnen zijn die een eicel binnendringt. Maar het gaat om de dynamiek en de spanning tussen binnen en buiten.

Omsloten ruimte

2017

Het beeld is vervaardigd uit een stam waarvan het aangetaste hart moest worden verwijderd. Rondom de daar onstane ruimte ontstond het uiteindelijke beeld dat verwijst naar een vrouwelijke en een mannelijke vorm die in elkaar overgaan en een geheel vormen met de ruimte die ze omsluiten.

Satyr

2016

Dit beeld verwijst naar satyrs, een figuur uit de Griekse mythologie. Een satyr is een vrolijk en ondeugend boswezen, behorend tot het gevolg van de god Dionysos en heeft de taak van een vruchtbaarheidsgeest. Een erecte penis behoort tot de fysieke kenmerken. De vorm begon als een gat in uit een brok perenhout en ontwikkelde zich langzaam tot het een dansende satyr werd.

Shields

2016

Een mannentorso opgevat als gekoppelde voor- en achterschilden met het accent op billen en mannelijkheid. Materiaal: acrylaat composiet.

Male Female Crossing MFX

2016

In MFX kruisen twee vormen elkaar, een gestileerde mannelijke en een vrouwelijke. Hun kruising is een dynamische ontmoeting die spanning opwekt op wat eventueel gaat komen. Het beeld is gehouwen uit Bardiglio marmer uit Italie, waar de ruwe vorm is gemaakt en die later thuis is afgewerkt.

Naast Jou

2016

Twee oprijzende vormen die elkaar benaderen, maar ze raken elkaar niet.
 

Torso

2016

Een dunne gekromde vorm met de suggestie van een mannelijk torso.

Keerpunt

2016

Een vorm van cellenbeton bedekt met een laag acryl-one. Het vaste materiaal van het beton vormt de basis, de toplaag van kunststof is hierop aangebracht en laat zich na verharding bewerken als steen. Het beton is in het eindresultaat nog zichtbaar in het 'oog'.

Dubbel v2

2016

De steen, Bardiglio marmer, is afkomstig van de werf van de studio in Italië waar ik werk, het was een reststuk met een vorm die me inspireerde. De sculptuur 'Dubbel' uit 2014 brak bij het verplaatsen, daarop heb ik hem aan de nieuwe situatie aangepast. Het resultaat is 'Dubbel versie 2'. Ik had hem een nieuwe naam kunnen geven, maar besloot de oude naam te handhaven, als referentie, maar ook omdat hij nog wel past.

Incisie

2016

Ik begon met een tweemaal zo grote steen, maar die besloot op een zeker moment door midden te breken. Van de resterende drie brokken heb ik er toen twee samengevoegd en zo is Incisie ontstaan. De naam Incisie verwijst naar de snede die in het grotere fragment is aangebracht. De snede versterkt de spanning van het gebogen vlak dat open splijt, zoals de huid onder de scalpel van de chirurg.

DNA

2015

De sculptuur 'DNA' is gemaakt van een stam van juniper hout. Bij het hakken bleek dat de zijtakken spiraalvormig rond de stam draaien, dat gaf de inspiratie voor dit beeld dat daarom ook de naam DNA heeft gekregen.

Bevrediging

2015

Bevrediging is de expressie van een gevoel, een gevoel dat naar binnen is gekeerd naar het eigen lichaam, maar tegelijk zichtbaar wordt in de buitenwereld.

Vereniging

2015

Een dubbele torso, man en vrouw, die verenigd zijn in een enkele dynamische vorm.

Balans

2014

Een klein beeldje van een gestrekte figuur van wit marmer balancerend op een sokkel van ruw hardsteen.

Orakel

2014

Een gestileerde kop met een magische uitstraling in lichtdoorlatend seleniet.

Uitbarsting

2014

Een Esdoorn stronk getransformeerd in een opgewonden jongeman, takken en scheuren waren de aanknopingspunten.

Vlucht

2014

Het beeld is geheel vanuit de steen gegroeid, de ruwe vorm en structuur en de aanwezige breuklijnen bepaalden in eerste instantie de vorm, de verdere uitwerking was het resultaat van een dialoog tussen de steen en mij.

Man met kat - 2

2014

Deze sculptuur is de tweede versie van een sculptuur uit 2010, waar ik niet meer tevreden over was. Het omwerken was lastiger dan ik verwacht had en heeft een half jaar geduurd, met het uiteindelijke resultaat ben ik redelijk tevereden.

Paring

2013

Paring is de innige ontmoeting van twee lichamen. De lichaamsvorm is geïnspireerd op die van de sierlijke mantra's.

Levensboom

2013

Levensboom bevat een aantal vormen en symbolen van het leven.

Coming Out

2013

Niets te verhullen.

Ritueel

2012

Drie hardstenen zuilen, een centraal symbool geflankeerd door twee jongelingen.

Introspectie

2012

Een sculptuur direct gehakt uit een blok Statuario marmer, de vorm van de oorspronkelijke steen is nog zichtbaar in het onderstuk, de figuur heeft zich hieruit losgemaakt.

Yin Yang 2

2009

Dit beeld gaat over complementaire tegenstellingen, zoals open - gesloten, man - vrouw. Het beeld begrenst een ruimte, die desondanks niet besloten is, het heeft figuratieve en abstracte elementen, ruw en gepolijst materiaal. Het is gemaakt van een prachtig stuk wit marmer. Het onderstel is van roestvast staal, 85 cm hoog. Het is gelijmd en opnieuw bewerkt nadat het begin 2012 was gebroken. 

Opwinding

2012

2011. Gepolijst hardsteen. Een dubbelfiguur binnen een cirkelvorm. De naam Opwinding slaat op de vorm en tevens op de spanning die daarin wordt bereikt.

Kus me

2011

"Kus me" is gehakt uit Carrara Statuario marmer. De vorm is het resultaat van een dialoog tussen mij en de steen. De beschouwer mag het op eigen wijze interpreteren.

Ontluiken

2011

Statuario marmer - Carrara (Italië), 22 cm hoog, sokkel hardsteen, 5 cm hoog. Een klein brokje statuario marmer, overgebleven van een groter werk, is omgevormd tot dit organische beeldje. Het marmer is op enkele plaatsen zo dun dat het licht er doorheen schijnt.

Intieme gevoelens

2011

April 2011. Berken, sokkel staal 30 cm hoog De intieme prikkeling bij aanraking of streling van de erogene zone.

Tweedeling

2011

Het beeld is gemaakt van Obsidiaan (Vulkanisch glas), een voor mij nieuwe steensoort. De steen laat zich wel bewerken met de beitel maar splintert sterk, waarbij scherpe glasscherven rondspringen. Tijdens de bewerking brak de steen in twee, wat mij inspireerde tot de titel van het werk. De eindbewerking heb ik uitgevoerd met de bouchardeerhamer, het gebouchardeerde oppervlak contrasteert met de eigen gladde breukvlakken van de steen.

Jong

2011

Carrara statuario marmer, Italië, 51 cm hoog, gereedgekomen januari 2011. Gerepareerd en aangepast januari 2017.

Ontplooiing

2010

Het beeld is gemaakt uit een plat stuk marmer, dat van zeer dun zich verdikt tot ca. 25 cm. De figuur ontwikkelt zich uit het vlak in een plooiende beweging die zich voortzet in de achtergrond. Het beeld is 80 cm hoog en gemonteerd op een stalen frame, de totale hoogte is 180 cm.

Fragmenten

2010

Een abstracte compositie gemaakt van seleniet (natuurgips). Het materiaal is zacht en doorschijnend als het gepolijst is. Het bestaat uit drie stukken op een onderstel van staal.

Hol en dol

2010

Een geabstraheerd paar, gemaakt van marmer.

Brekende relatie

2010

De steen is Azul macaubas, een granietsoort met een lichtblauwe kleur. Begonnen als een enkel blok steen splijtte het vrijwel direct in twee paralelle stukken, die weer zijn samengevoegd tot een enkel beeld met het breukvlak tussen beide helften. De foto laat alleen één helft zien, de andere helft is eveneens een liggende figuur zien van achteren bezien. Beide figuren vormen zo een paar.

Harlekino

2010

Gemaakt van een omgewaaide acaciaboom in mijn buurt. De vorm van de stam leidde naar deze figuur. Het laatste snijwerk is met de hand gedaan.

Inside / Outside

2010

De steen is doorschijnend blank albast. Het was gezaagd uit een rond brok, de ruwe kant daarvan is bewaard. De gezaagde kanten zijn bewerkt zodat een vorm ontstond waar buiten en binnen elkaar doordringen.

Vervlechting

2009

Het beeld is gemaakt van een klein stukje onyx. Het materiaal is doorschijnend. Het bestaat uit twee vormen die met elkaar zijn verweven.

Groei

2009

Lindehout, met de hand gesneden. Het bestaat uit omhoog strevende vormen waarmee groei wordt gesymboliseerd.

Stroom (panta rhei)

2009

De steen is olivijn (Chinees marmer), sprekend groen van kleur. Het lichaam dat is afgebeeld is als een naar beneden stromende bergbeek. De achterzijde is onbewerkt.

Danser

2009

Berkehout, handgesneden. Op enkele plaatsen zijn slechte stukken gerepareerd met kunsthars.

Torso

2009

Een stuk van oorsprong ruw dennehout, glad geschuurd. De losse structuur leidde tot een vloeiende, zachte  vorm.

Toeschouwer

2008

Berkehout. Handgesneden.

Pelikaan

2008

Beukehout, glad geschuurd.

Escape - het verleden afgelegd

2008

Een van mijn grotere marmeren beelden, 110 cm hoog, gehakt in Seravezza, Italië, begonnen in 2006, afgewerkt in mijn atelier thuis in 2008. Het beeld is gemaakt op basis van een eenvoudig kleimodel. De schuine bovenzijde wordt gevormd door het oorspronkelijke breukvlak van de steen.

Vrouwelijk

2008

Berkehout, glad geschuurd, behandeld met transparante vernis.

Krijger

2008

Beukehout, glad geschuurd. Gemaakt van een in het bos achtergelaten, overlangs doorgezaagde vertakking. Drogingsscheuren aan de achterzijde.

Dialoog

2008

Beukehout, glad geschuurd. Twee losse vormen die bij elkaar kunnen worden geplaatst en zo in dialoog gaan.